Trullo z Bari

Kto z nas nie widział zachęcających ofert przelotu z Warszawy do Bari do których zawsze dołączone jest zdjęcie trullo?

Ja wielokrotnie. I tak zachęcona szybkim, bezpośrednim lotem czekałam tylko na dobrą promocję w odpowiednim dla mnie terminie tj. wiosna lub jesień na przedłużony weekend. I takowa się trafiła w tym roku w weekend majowy (Boże Ciało).

Może Wy wiecie ale ja nie byłam tego świadoma i jakież było moje zdziwienie gdy zaczęłam szukać w necie informacji w której części Bari mieszczą się owe trullo. Otóż największe skupisko tych domków znajduje się w miejscowości Alberobello, położonej o około 60 km drogi od Bari. Niby niewiele, niby można dojechać tam samochodem w godzinę ale … – nie lubię tak naciąganej „prawdy”.
Nie zmienia to jednak faktu, że warto wybrać się do Bari i pojechać do Alberobello :-).

Samo Bari też jest przeuroczym miastem, z przepiękną, typowo włoską tętniącą życiem ulicznym starówką. Symbolem miasta jest Bazylika św. Mikołaja Cudotwórcy w której znajdują się relikwie św. Mikołaja Cudotwórcy (współczesny bożonarodzeniowy Mikołaj jest wzorowany właśnie na jego postaci)

port w Bari

katedra w Bari

Celem wyjazdu było jednak zobaczenie krainy domków trulli. Wypożyczyliśmy więc samochód i udaliśmy się do Alberobello. Zbliżając się już do tej miejscowości widzieliśmy wiele starych trulli rozsianych po polach oraz wiele nowoczesnych domostw zbudowanych na tym styl. Wjeżdżając do miasteczka z oddali było widać morze stożkowatych dachów. W Alberobello jest prawie półtora tysiąca malutkich domków zbudowanych na planie koła i zwieńczonych stożkowymi dachami. Wszystkie są pomalowane na biało i mają szare dachy.
Główne skupisko trulli znajduje się w dzielnicy Rione Monti – na południowy zachód od głównej ulicy w centrum Largo Martellotta. W Rione Monti znajduje się ponad tysiąc trulli położonych wzdłuż ośmiu wąskich uliczek prowadzących w kierunku kościoła świętego Antoniego z Padwy (także w formie trullo). Każda z ulic nosi nazwę jednego ze wzgórz, na których podczas I wojny światowej zginęła łącznie setka mieszkańców miasteczka.
Dzisiaj prawie w każdym domku znajduje się sklep z pamiątkami, kawiarnia lub B&B – istne Krupówki :-(.

Po drugiej stronie Largo Martellotta znajduje się spokojniejsza część, Aia Piccola z około 400 trullomi, które służą jako mieszkania, a nie lokale handlowe. Jest zdecydowanie mniej oblegana przez turystów i dużo spokojniejsza. Nam zdecydowanie bardziej przypadła do gustu.

W tej części miasta znajdują się dwa punkty widokowe. Jeden nazywany jest Belvedere Santa Lucia – koordynaty. Drugi punkt mieści się w ogródku kawiarni – koordynaty

INFORMACJE PRAKTYCZNE
  • lot – WizzAir – lot z Warszawy trwa 2,5 godziny.
  • dojazd z lotniska – lotnisko w Bari oddalone jest od centrum o około 10 km. Pociągiem można dojechać w 15 minut za 5 euro.
  • samochód – zawsze wierni Rentalcars – za dwa dni za „mały samochód” zapłaciliśmy 131 PLN
  • komunikacja publiczna – Z Bari do Alberobello można docjechać liniami kolejowymi FSE. Czas podróży to około 1,5 godziny, a koszt biletu około 5 EUR.
  • nocleg – skorzystaliśmy z super promocji na booking.com i zatrzymaliśmy się w Nicolaushotel. Hotel oddalony jest o około 4 km od starówki. To jest jedyny minus tego hotelu. Plusów jest wiele – w cenie był transfer z / na lotnisko, rowery, karnet na baseny w budynku obok, przepyszne śniadanie.
  • parking w Alberobello – wjeżdżając do miasteczka w samym centrum znajduje się płatny parking. Wystarczy odjechać około 600 metrów dalej i jest duży bezpłatny parking – koordynaty