Rosja – informacje praktyczne

Rosja. Państwo, którego do niedawna nie odwiedziłam ani razu. Państwo, które równie często wywołuje u mnie niechęć co zachwyt.
Jednym z moich marzeń podróżniczych było obejrzenie baletu Dziadka do orzechów w wykonaniu rosyjskiego baletu.
No więc co począć. „Nie chcę ale muszę”. Pojechałam.

Jak to powiada moja córka „ja jak to ja” przed wyjazdem naczytałam się jak to:

1. w Rosji jest niebezpiecznie, że mogą nas okraść na każdym kroku,
  2. że na Placu Czerwonym będą rzucać nam pod nogi 100 dolarówki a jak się skusimy i podniesiemy to od razu nas aresztują za kradzież,
  3. że wszystko jest obłędnie drogie, szczególnie noclegi w Moskwie,
  4. że bez zaproszenia nie mam szansy dostać wizy do Rosji
  5. Część informacji znalazła odzwierciedlenie podczas naszej wizyty, części udało się uniknąć. Ogólny odbiór mimo wszystko powyżej oczekiwań.

Oto kilka praktycznych informacji:

TRANSPORT

LOT – My polecieliśmy LOTem z Warszawy do St. Petersburga a wróciliśmy z Moskwy. Bilet kosztował około 700 PLN.
    POCIĄG – z St. Petersburga do Moskwy przejechaliśmy pociągiem Russian Railways – bilety kupiłam online w Polsce. Bardzo wygodnie, szybko (4 godziny) i przystępnie cenowo (około 200 PLN). Pociągi kursują bardzo często, przynajmniej raz na godzinę. W St. Petersurgu odjeżdżają z dworca Moskow Station. W Moskwie przyjeżdżają na Leningradsky Railway Station z którego do centrum można dojechać metrem.

WIZA

Aby otrzymać wizę do Rosji należy posiadać zaproszenie lub voucher czyli „Potwierdzenie przyjęcia turysty zagranicznego wystawione przez rosyjską firmę turystyczną, zarejestrowaną w rosyjskim Federalnym Rejestrze Touroperatorów”. Istnieje wiele firm pośredniczących w uzyskaniu wizy – koszt za pośrednictwo zaczyna się od 300 PLN / osoba.
    My zdecydowaliśmy zająć się tematem samodzielnie i bez problemu otrzymaliśmy vouchery z hoteli, w których dokonaliśmy rezerwacji noclegów (w przypadku anulowania rezerwacji po otrzymaniu vouchera zostalibyśmy obciążenie określonymi kosztami, około 50% ceny noclegu). I tu ciekawostka, voucher musi zawierać cały okres planowanego pobytu w Rosji. Jeśli więc zatrzymujemy się w 2 hotelach podczas pobytu w Rosji musimy uzyskać voucher z dwóch hoteli.
    Posiadając komplet niezbędnych dokumentów (paszport ważny min. 6 miesięcy, voucher, wypełniony wniosek, zdjęcie, polisa ubezpieczeniowa) udaliśmy się do Ambasady Rosji i po dwóch tygodniach paszporty były do odbioru z wbitymi wizami.
    Wiza turystyczna (jedno lub dwukrotna) wystawiana maksymalnie na okres do 30 dni.
    Koszt wizy: 151 PLN

WALUTA

W Rosji obowiązującą walutą jest rubl – RUB.
    Podczas naszego pobytu kurs wynosił 100 RUB – 7 PLN
    Zawsze staram się kupić trochę lokalnej waluty w Polsce, na wypadek gdyby na lotnisku zadziałało prawo Murphy’ego i były zamknięte wszystkie kantory i zepsute bankomaty.

NOCLEGI

Ilość, jakość miejsc do wyboru na nocleg w St. Petersburgu i Moskwie jest ogromna – od hosteli z łóżkiem w salach wieloosobowych po mega luksusowych hoteli. My zdecydowaliśmy się na hotele w rozsądnej cenie (200 – 300 PLN za noc za pokój 3 osobowy), dobrej lokalizacji i co najwazniejsze
    oferujące w ramach ceny noclegu wystawienie voucherów potrzebnych do wyrobienia wizy.
    ST. PETERSURG – Ibis St Petersburg Centre
    MOSKWA – Radisson Slavyanskaya Hotel & Business Center

JEDZENIE

Jadąc do Rosji wiedziałam, że chcę zjeść bliny z kawiorem, gruzińskie pierożki a na deser czekoladę Babajewskiej.
    Zawsze wydawało mi się, że bliny to taki placek ziemniaczany. Jakież więc było moje zdziwienie kiedy w restauracji podano mi to coś co podobne było do naszych naleśników. Dobre ale jakoś naleśnik z kawiorem nie stał się moim ulubionym daniem.

Większość posiłków jedliśmy w barach typu Stolovaya, gdzie można zjeść obiad dwudaniowy z kompotem za około 20 PLN. Wyjątek stanowi Stolovaya 57 w Moskwie, które mieści się na 3 piętrze centrum handlowego GUM i tam ceny są „trochę” wyższe.

Polecane restauracje / bary / kawiarnie:

• Delikatesy Jelisejewa – St. Petersburg’ Nevsky Proskpekt 56. Niezwykle luksusowy sklep spożywczy założony na początku zeszłego stulecia gdzie można wpaść na pyszny wstęp do śniadania i przekąsić kanapeczkę, zjeść jajecznicę.
    • Stolovaya 57 – Moskwa, GUM. kultowy bar jak w PRL ale cenami ciut wyższymi: barszcz czerwony, kotlek z ziemniakami, kompot i przystawka – około 80 PLN
    • Batoni – restauracja gruzińska – Moskwa, Komsomolskiy prospekt 42. Bardzo dobre gruzińskie jedzenie w przystępnych cenach. Wieczorem muzyka na żywo.
    • Hacha – sieć restauracji gruzińskich – Moskwa, kilka lokalizacji. Według wielu osób serwują najlepsze jedzenie gruzińskie. LINK

• TRANSPORT LOKALNY

transport z lotniska w St. Petersburgu – Z lotniska Pulkovo najlepiej dojechać autobusem nr 39 / 39A (30 RUB, 30 minut) do stacji metra Moskovskaya i tam się przesiąść do metro, którym dojedziemy do centrum St. Petersburga. Stacja Moskovskaya jest linią nr 2 i jest to niebieska linia.
      Metro i autobusy w St. Petersburgu – Bilet (żeton) na jednorazowy przejazd metrem kosztuje 35 RUB. Można kupić karnet 10 biletów za 330 RUB , 20 biletów za 630 RUB. Bilety na przejazd autobusem kupuje się u kasjera po wejściu do autobusu.
      MAPA STACJI METRA
      Taksówki – my korzystaliśmy w St. Petersburgu z taksówek dwa razy i zanim wsiedliśmy ustaliliśmy cenę. Za przejazd 5 km zaproponowaliśmy 500 RUB (30 PLN)
      Metro w Moskwie – Moskwę zjeździliśmy wszerz i wzdłuż przemieszczając się tylko metrem. Przy dwu dniowym pobycie opłacało się nam kupić bilet trzydniowy (ceny nie pamiętam).

transport na lotnisko w Moskwie – na lotnisko Szeremetiewo można dojechać autobusem nr 851 od stacji metra Riecznoj Wokzał lub nr 817 i 948 od stacji metra Planiernaja. Lotnisko Szeremetiewo znajduje się w strefie biletowej A, wszystkie te autobusy dowiozą na lotnisko w regularnej cenie – około 25 RUB w 20- 50 minut w zależności od korków. Autobusy kursują w ciągu dnia w odstępach 10-15-minutowych. Inna możliwość to połączenie kolejowe. Z Dworca Białoruskiego kursuje specjalny pociąg Aeroexpress, który za 420 RUB dociera na miejsce w ok. 35 minut.

BEZPIECZEŃSTWO
      Przed wyjazdem usłyszałam od kilku osób, że pcham się w problemy wybierając się do Moskwy bo prawdopodobieństwo, że dorwie się do nas mafia jest prawie pewne. Ponoć standardowym trikiem jest rozrzucanie banknotów 100$ na Placu Czerwonym i kiedy u człowieka uruchamia się odruch bezwarunkowy i sięga po taki banknot już są w gotowości podstawieni policjanci. Nic takiego się nie stało, nikt nas nie zaczepiał, nie zauważyliśmy, żeby ktoś „na ulicy” próbował nas okraść. Jednak nie do końca było kolorowo 🙂 Taksówkarz w St. Petersburgu wydał resztę 500 RUB fałszywką, hotel Ibis obciążył kartę kredytową prawie 400 PLN za dużo (po złożonej reklamacji oddali bez słowa).

CENY

Ceny europejskie ale co najważniejsze bardzo zróżnicowane i zawsze można wybrać z której „półki cenowej” chcemy skorzystać wybierając nocleg, restaurację czy środek komunikacji.
      Rozpiętość cenowa jest ogromna. Podam przykład bombki (bo jak chyba wszystkim wiadomo, z każdej podróży staram się przywieść bombkę). Spodobała mi się konkretna bombkach. Różnica w cenie w różnych sklepach wahała się od 900 RUB do 2.000 RUB (60 – 135 PLN).

Koszt naszego wyjazdu (6 dni) w przeliczeniu na jedną osobę wyniósł około 2.300 PLN