Rosja – informacje praktyczne

Rosja. Państwo, którego do niedawna nie odwiedziłam ani razu. Państwo, które równie często wywołuje u mnie niechęć co zachwyt.
Jednym z moich marzeń podróżniczych było obejrzenie baletu Dziadka do orzechów w wykonaniu rosyjskiego baletu.
No więc co począć. „Nie chcę ale muszę”. Pojechałam.

Jak to powiada moja córka „ja jak to ja” przed wyjazdem naczytałam się jak to:

w Rosji jest niebezpiecznie, że mogą nas okraść na każdym kroku,
że na Placu Czerwonym będą rzucać nam pod nogi 100 dolarówki a jak się skusimy i podniesiemy to od razu nas aresztują za kradzież,
że wszystko jest obłędnie drogie, szczególnie noclegi w Moskwie,
że bez zaproszenia nie mam szansy dostać wizy do Rosji
Część informacji znalazła odzwierciedlenie podczas naszej wizyty, części udało się uniknąć. Ogólny odbiór mimo wszystko powyżej oczekiwań.

Oto kilka praktycznych informacji:

TRANSPORT

LOT – My polecieliśmy LOTem z Warszawy do St. Petersburga a wróciliśmy z Moskwy. Bilet kosztował około 700 PLN.
POCIĄG – z St. Petersburga do Moskwy przejechaliśmy pociągiem Russian Railways – bilety kupiłam online w Polsce. Bardzo wygodnie, szybko (4 godziny) i przystępnie cenowo (około 200 PLN). Pociągi kursują bardzo często, przynajmniej raz na godzinę. W St. Petersurgu odjeżdżają z dworca Moskow Station. W Moskwie przyjeżdżają na Leningradsky Railway Station z którego do centrum można dojechać metrem.

WIZA

Aby otrzymać wizę do Rosji należy posiadać zaproszenie lub voucher czyli „Potwierdzenie przyjęcia turysty zagranicznego wystawione przez rosyjską firmę turystyczną, zarejestrowaną w rosyjskim Federalnym Rejestrze Touroperatorów”. Istnieje wiele firm pośredniczących w uzyskaniu wizy – koszt za pośrednictwo zaczyna się od 300 PLN / osoba.
My zdecydowaliśmy zająć się tematem samodzielnie i bez problemu otrzymaliśmy vouchery z hoteli, w których dokonaliśmy rezerwacji noclegów (w przypadku anulowania rezerwacji po otrzymaniu vouchera zostalibyśmy obciążenie określonymi kosztami, około 50% ceny noclegu). I tu ciekawostka, voucher musi zawierać cały okres planowanego pobytu w Rosji. Jeśli więc zatrzymujemy się w 2 hotelach podczas pobytu w Rosji musimy uzyskać voucher z dwóch hoteli.
Posiadając komplet niezbędnych dokumentów (paszport ważny min. 6 miesięcy, voucher, wypełniony wniosek, zdjęcie, polisa ubezpieczeniowa) udaliśmy się do Ambasady Rosji i po dwóch tygodniach paszporty były do odbioru z wbitymi wizami.
Wiza turystyczna (jedno lub dwukrotna) wystawiana maksymalnie na okres do 30 dni.
Koszt wizy: 151 PLN

WALUTA

W Rosji obowiązującą walutą jest rubl – RUB.
Podczas naszego pobytu kurs wynosił 100 RUB – 7 PLN
Zawsze staram się kupić trochę lokalnej waluty w Polsce, na wypadek gdyby na lotnisku zadziałało prawo Murphy’ego i były zamknięte wszystkie kantory i zepsute bankomaty.

NOCLEGI

Ilość, jakość miejsc do wyboru na nocleg w St. Petersburgu i Moskwie jest ogromna – od hosteli z łóżkiem w salach wieloosobowych po mega luksusowych hoteli. My zdecydowaliśmy się na hotele w rozsądnej cenie (200 – 300 PLN za noc za pokój 3 osobowy), dobrej lokalizacji i co najwazniejsze
oferujące w ramach ceny noclegu wystawienie voucherów potrzebnych do wyrobienia wizy.
ST. PETERSURG – Ibis St Petersburg Centre
MOSKWA – Radisson Slavyanskaya Hotel & Business Center

JEDZENIE

Jadąc do Rosji wiedziałam, że chcę zjeść bliny z kawiorem, gruzińskie pierożki a na deser czekoladę Babajewskiej.
Zawsze wydawało mi się, że bliny to taki placek ziemniaczany. Jakież więc było moje zdziwienie kiedy w restauracji podano mi to coś co podobne było do naszych naleśników. Dobre ale jakoś naleśnik z kawiorem nie stał się moim ulubionym daniem.
Większość posiłków jedliśmy w barach typu Stolovaya, gdzie można zjeść obiad dwudaniowy z kompotem za około 20 PLN. Wyjątek stanowi Stolovaya 57 w Moskwie, które mieści się na 3 piętrze centrum handlowego GUM i tam ceny są „trochę” wyższe.

Polecane restauracje / bary / kawiarnie:

Delikatesy Jelisejewa – St. Petersburg’ Nevsky Proskpekt 56. Niezwykle luksusowy sklep spożywczy założony na początku zeszłego stulecia gdzie można wpaść na pyszny wstęp do śniadania i przekąsić kanapeczkę, zjeść jajecznicę.
Stolovaya 57 – Moskwa, GUM. kultowy bar jak w PRL ale cenami ciut wyższymi: barszcz czerwony, kotlek z ziemniakami, kompot i przystawka – około 80 PLN
Batoni – restauracja gruzińska – Moskwa, Komsomolskiy prospekt 42. Bardzo dobre gruzińskie jedzenie w przystępnych cenach. Wieczorem muzyka na żywo.
Hacha – sieć restauracji gruzińskich – Moskwa, kilka lokalizacji. Według wielu osób serwują najlepsze jedzenie gruzińskie. LINK

TRANSPORT LOKALNY

– transport z lotniska w St. Petersburgu – Z lotniska Pulkovo najlepiej dojechać autobusem nr 39 / 39A (30 RUB, 30 minut) do stacji metra Moskovskaya i tam się przesiąść do metro, którym dojedziemy do centrum St. Petersburga. Stacja Moskovskaya jest linią nr 2 i jest to niebieska linia.
– Metro i autobusy w St. Petersburgu – Bilet (żeton) na jednorazowy przejazd metrem kosztuje 35 RUB. Można kupić karnet 10 biletów za 330 RUB , 20 biletów za 630 RUB. Bilety na przejazd autobusem kupuje się u kasjera po wejściu do autobusu.
MAPA STACJI METRA
– Taksówki – my korzystaliśmy w St. Petersburgu z taksówek dwa razy i zanim wsiedliśmy ustaliliśmy cenę. Za przejazd 5 km zaproponowaliśmy 500 RUB (30 PLN)
– Metro w Moskwie – Moskwę zjeździliśmy wszerz i wzdłuż przemieszczając się tylko metrem. Przy dwu dniowym pobycie opłacało się nam kupić bilet trzydniowy (ceny nie pamiętam).
– transport na lotnisko w Moskwie – na lotnisko Szeremetiewo można dojechać autobusem nr 851 od stacji metra Riecznoj Wokzał lub nr 817 i 948 od stacji metra Planiernaja. Lotnisko Szeremetiewo znajduje się w strefie biletowej A, wszystkie te autobusy dowiozą na lotnisko w regularnej cenie – około 25 RUB w 20- 50 minut w zależności od korków. Autobusy kursują w ciągu dnia w odstępach 10-15-minutowych. Inna możliwość to połączenie kolejowe. Z Dworca Białoruskiego kursuje specjalny pociąg Aeroexpress, który za 420 RUB dociera na miejsce w ok. 35 minut.

BEZPIECZEŃSTWO
Przed wyjazdem usłyszałam od kilku osób, że pcham się w problemy wybierając się do Moskwy bo prawdopodobieństwo, że dorwie się do nas mafia jest prawie pewne. Ponoć standardowym trikiem jest rozrzucanie banknotów 100$ na Placu Czerwonym i kiedy u człowieka uruchamia się odruch bezwarunkowy i sięga po taki banknot już są w gotowości podstawieni policjanci. Nic takiego się nie stało, nikt nas nie zaczepiał, nie zauważyliśmy, żeby ktoś „na ulicy” próbował nas okraść. Jednak nie do końca było kolorowo 🙂 Taksówkarz w St. Petersburgu wydał resztę 500 RUB fałszywką, hotel Ibis obciążył kartę kredytową prawie 400 PLN za dużo (po złożonej reklamacji oddali bez słowa).

CENY

Ceny europejskie ale co najważniejsze bardzo zróżnicowane i zawsze można wybrać z której „półki cenowej” chcemy skorzystać wybierając nocleg, restaurację czy środek komunikacji.
Rozpiętość cenowa jest ogromna. Podam przykład bombki (bo jak chyba wszystkim wiadomo, z każdej podróży staram się przywieść bombkę). Spodobała mi się konkretna bombkach. Różnica w cenie w różnych sklepach wahała się od 900 RUB do 2.000 RUB (60 – 135 PLN).

Koszt naszego wyjazdu (6 dni) w przeliczeniu na jedną osobę wyniósł około 2.300 PLN

bilet lotniczy – 700 PLN
ubezpieczenie – 35 PLN
wiza – 151 PLN
noclegi – 400 PLN (5 nocy, 1.200 PLN za wszystkie noclegi rodziny)
pociąg – 200 PLN
transport lokalny – 100 PLN
jedzenie – 250 PLN
atrakcje – 500 PLN
(325 PLN – Balet „Dziadek do orzechów”; 40 PLN – Ermitaż, 135 PLN – cerkwie / muzea)