Egipt po raz trzeci

Podróżując teoretycznie nie wracam w to samo miejsce – taką mam zasadę i mam do tego swoje wytłumaczenie. Ale jest kilka miejsc, dla których robię wyjątek. Takim wyjątkiem jest m.in. Kair. Pierwszy raz byłam w Kairze w 2008 roku, później w kwietniu 2008 na Wielkanoc i teraz w grudniu 2017 na Boże Narodzenie. Miał to być spokojny wyjazd do przyjaciół na celebrowanie Świąt. A wyszło jak prawie zawsze 🙂 czyli intensywnie

Podczes 6 dniowego pobytu połowę czasu spędziliśmy w Kairze, a drugą połowę w Aswanie i Luksorze.

W Kairze chciałam zobaczyć dzielnicę muzułmańską. Od Cytadeli Saladyna rozpoczęłam spacer po 5 meczetach, które wybrałam z długiej listy: meczet Muhammada Ali, meczet Sultan Hassan, meczet Al-Azhar, meczet Al-Hussein, meczet Al-Ashraf Barsbay.
Wstęp do tych meczetów był bezpłatny lub za jakąś drobną opłatą. Wszędzie mogłam bez problemu wejść, nawet nikt nie pilnował czy mam nakrycie głowy. Każdy z tych meczetów jest przepiękny, wyjątkowy i zupełnie inny od tych które widziałam np. w Abu Dhabi czy Muskacie.
Idąc z Meczetu Sultana Hasana w stronę Meczetu Al-Azhar warto się przespacerować ulicą Souk Al Silah. Jak sama nazwa wskazuje cała ulica to souk z niesamowitą atmosferą (ja taką uwielbiam – głośno, gwarno, tłoczno)

Z Kairu udaliśmy się na południe kraju do Aswanu. Opcji dostanie się do Aswanu jest kilka. Ponieważ drogą lądową podróż trwa dosyć długo ale zdecydowanie taniej to zdecydowaliśmy że do Aswanu polecimy samolot, później z Aswanu do Luksoru i z Luksoru do Kairu przejedziemy pociągiem. Z perspektywy czasu i już z odbytą podróżą uważam że to był bardzo dobry wybór (oczywiście jeśli koszt nie jest czynnikiem decydującym samolot w dwie strony byłby jeszcze lepszy).

Do Aswanu wybraliśmy się Egypt Air. Bilet kosztował 260 PLN. Rezerwacja, lot, obsługa – wszystko bez zarzutu, godne polecenia.

ASWAN
Po przylocie do Aswanu (około 15:00) udaliśmy się od razu do hotelu Kato Dool Nubian House, który był atrakcją samą w sobie – położony w nubiańskiej wiosce, tuż nad brzegiem Nilu.
Na 17:00 mieliśmy zarezerwowaną felukę (za pośrednictwem hotelu, 150 EGP), która zacumowała tuż przy hotelu. Rejs po Nilu w okolicach Aswanu o zachodzie słońca to jest to co uwielbiam.

Następnego dnia z wielu atrakcji Aswanu zdecydowaliśmy się obejrzeć dwie:
Tamę Aswańką (8EGP) i Świątynię Izydy na Wyspie File do której należy dopłynąć łódką motorową. W planie był jeszcze Obelisk ale nie dotarliśmy tam.

Wieczorem przejchaliśmy pociągiem do Luksoru

LUKSOR
W Luksorze zatrzymaliśmy się w hotelu Steigenberger Nile Palace – jak najbardziej godny polecenia – w dobrej lokalizacji, dobra cena, dobre 4* europejskie gwiazdki.

Pierwszego dnia W Luksorze wybraliśmy się do świątyni Karnak, Świątyni Luksorskiej, Muzeum Luksorskiego. W Karnak wieczorami odbywają się pokazy światła – TUTAJ

Drugiego dnia mieliśmy zwiedząć Dolinę Królów. Nie spodziewałam się jednak że zwiedzę ją w tak ciekawy sposób: podczas lotu balonem. Każdemu polecam tą atrakcję. Większość firm organizuje lotu o wschodzie słońca – start o 5 rano gdy jeszcze jest ciemno. Nam odradzono lot o tak wczesnej porze gdyż połowa lotu jest wtedy w ciemności. Gdy byliśmy jeszcze w drodze na miejsce startu widzieliśmy w oddali już lecące balony. Zastanawiałam się wtedy czy rzeczywiście to była dobra decyzja żeby wybrać start o 7 rano. Nie wiem jakie są doznania gdy się startuje o 5 rano. Ale wiem, że te ze startu o 7 rano są niesamowite.

KILKA INFORMACJI
1. Rezewując pokoje na booking.com trzeba zwracać uwagę na opisy pokoi – część jest przeznaczonych tylko dla posiadaczy paszportu Egipskiego i są one zdecydowanie tańsze od tych dla turystów.
2. Bilet na pociąg można kupić online za pośrednictweim ERNST. Wtedy cena dla turystów jest kosmiczna (110$ Kair – Luksor, czyli drożej niż samolot). Ponoć turyści mogą podróżować tylko określonymi pociągami, określona klasą, jeśli nocnym to tylko w kuszetkach itd. My kupiliśmy bilet w kasie na dworcu na „zwykły pociąg”, nocny,w drugiej klasie, miejsca siedzące za niecałe 300 EGP i nie mieliśmy żadnych problemów.
3. W Aswan bardzo pobrą opinię ma restauracja The Tarrase w Sofitel Legend Old Cataract Aswan (tel: +20 97 2316000; czynna od 6:00; zalecana rezerwacja)
4. Rezerwując lot balonem warto dowiedzieć się ilo osobowe są kosze – zazwyczaj 12 lub 24. Wtedy jest całkiem spory ścisk. Nam udało się być tylko w swoim towarzystwie (6 osób) co zdecydowanie zwiększyło komfort i przyjemność lotu.